it-support

En it-support är hjälten i en digital värld

En it-support är hjälten i en digital värld

editorial

Tekniken och digitaliseringen går i en rasande fart. Det är på gränsen till att det överhuvudtaget är möjligt att hänga med längre. Ibland känns det som att det bara räcker att blinka innan det har kommit en ny uppdatering på telefonen, ny mjukvara att ladda ner till datorn eller ett nytt program för kommunikation och informationslagring att lära sig på jobbet. Det är inte konstigt att det i bästa fall kanske bara är lite förvirrande.

Därför finns det heller ingen anledning att skämmas över att ta in hjälp från en it-support. Vare sig behovet uppstår på jobbet eller i det civila livet. Och alla behov är förstås relativa. Du kanske känner dig som en värsta it-supporten när du hjälper din gamla mor att koppla in ett usb-minne i datorn. Men likväl räcker kanske de kunskaperna inte särskilt långt när du själv får betydligt mer komplicerade problem.

 

it-support

Teknik här för att stanna

De där problemen kan som sagt till exempel dyka upp på jobbet. Som det nämndes inledningsvis händer det att program uppdateras, och då kanske man behöver lära sig nya rutiner. Man kan förvänta sig att stöta på problem, men som tur är finns det alltid en it-support som man kan fråga om råd. Det är liksom supportens jobb att hjälpa till med it-frågor, så att du inte själv behöver ha all den där svåra, tekniska och digitala kunskapen i huvudet.

Och med tanke på vad det är för typ av tidsålder du lever i kan du skatta dig lycklig över att det finns minst en tillgänglig it-supporter till förfogande. Som bekant lever du i en värld där digitaliseringen är överallt. Den går inte att komma från. Det är bara att vänja sig och försöka lära sig. Men när det känns tungt och motigt vet du i alla vem vem du ska vända dig till för att få hjälp.