kapitalanskaffning

Kapitalanskaffning vid behov

Kapitalanskaffning vid behov

Vad är kapitalanskaffning och när behövs det? Som begreppet antyder betyder kapitalanskaffning att få in nytt kapital (eller mer pengar) till en verksamhet. Verksamheten i sig kan vara ett stort företag, en mindre firma eller en förening med ideellt syfte. Firmans storlek spelar med andra ord mindre roll, kapital kan behövas oavsett.

Samma gäller även företagets geografiska positionering. Processen bakom en kapitalanskaffning i Stockholm ser ut på exakt samma sätt som var som helst i landet.

 

Hur skaffar man sig nytt kapital?

Hur skaffar man sig nytt kapital? Svaret kan variera beroende på företagets inriktning. Gäller det ett aktiebolag så kan man få nytt kapital från aktieägarna. Gäller det en enskild firma så kan man begära kapital från nya investerare, något som många försöker sig på.

Gäller det en ideell förening kan det i de allra flesta fall handla om donationer. Oavsett vad kan en kapitalanskaffning vara en lång och ibland även svår process. För att få in nya medel i företaget behöver man oftast förklara vad man ska använda dem till. Har du en ny produkt eller en ny tjänst som kommer berika din verksamhet ska den vara tillräckligt bra så att aktieägare eller övriga investerare är villiga att betala.

 

 

Rådgivning i samband med kapitalanskaffning

Ja, kapitalanskaffning är inte alltid en smidig process. Som tur är finns det rådgivning att få för att lyckas. Konsultföretag erbjuder förstklassig rådgivning inom såväl privat som offentlig sektor när det kommer till kapitalanskaffning. De erbjuder även olika upphandlingar när det kommer till finansiering. Rådgivarna är oftast oberoende vilket ger dig säkerhet i att de ger en opartisk rådgivning. De kan bistå med att identifiera och föreslå passande finansiella lösningar, skräddarsydda efter företaget och dess behov. Gäller det ett företag i den offentliga sektorn erbjuds det analys av möjliga finansieringslösningar samt genomförandet av dessa efter upphandlingsprocessen.